Konsultinformation
-
Kilas affärsidé är att förse företag och organisationer med kompetens som effektivt tillgodoser deras behov av kvalificerade arbetare, både tillfälligt och permanent.
Till dags dato har vi hjälpt över 1200 arbetssökande till diverse jobb, främst inom lager och logistik.
Vår interna personal, som består av 5 engagerade medarbetare, arbetar med områden som administration, försäljning, uthyrning och rekrytering, samt lön och ekonomi. Tillsammans strävar vi efter att skapa långsiktiga och
framgångsrika samarbeten mellan arbetsgivare och arbetssökande. -
Vi kommer inom snar framtid att börja med ett nytt system på Kila People där vi vill att alla våra konsulter tidrapporterar i Kilas egna system. Vi jämför sedan tidrapporten med stämplade timmar hos kund.
Din tidrapport utgör underlag för både din lön och vår fakturering till din uppdragsgivare. Det är därför mycket viktigt att du tidrapporterar korrekt och veckovis. Vänligen kontakta din konsultchef om du har frågor kring din tidrapportering.Länk till tidsrapportering kommer komma upp här inom kort.
-
SJUKANMÄLAN
Om du blir sjuk eller behöver vara hemma för vård av sjukt barn, ska du anmäla detta både till din gruppchef på uppdraget och till din konsultchef på Kila People. Vi ser helst att du ringer oss på Kila People. Detta ska göras VARJE dag du är sjuk.DAG 8
Från och med den åttonde sjukdagen behöver du skicka in ett läkarintyg till din konsultchef på Kila.
DAG 14
Din sista sjuklöneperiod av Kila. Vi behöver läkarintyg i detta läge. Du kontaktar din läkare om detta och vi kommer sedan skicka läkarintyget till försäkringskassan som betalar ut din sjukpenning.
FRISKANMÄLAN
När du är frisk och återgår till arbetet, anmäler du också detta. Du registrerar själv din sjukperiod i portalen eller ber din chef om hjälp med detta.
SJUKLÖN
Om du blir sjuk beräknas din sjuklön utifrån ett genomsnitt av de tre föregående månadernas totala förtjänst. Observera att sjukfrånvaro inte
är prestationslönegrundande. -
Kila People erbjuder friskvårdsbidrag till sina anställda enligt följande policy:
- Friskvårdsbidraget gäller både för visstidsanställda och tillsvidareanställda.
- Maxbeloppet för friskvårdsbidraget är 5000 kr per år för heltidsanställda som arbetat ett helt år.
- Bidraget beräknas proportionellt baserat på:
1. Anställningens längd
2. Sysselsättningsgrad
Detta innebär att deltidsanställda och de som arbetat kortare tid än ett år får en proportionell del av det maximala friskvårdsbidraget.
Skicka kopia på kvitto till ekonomi@kila.seI friskvårdsbidraget ingår de allra flesta sporter och även andra hälsofrämjande aktiviteter. Här är en lista på godkända friskvårdsaktiviteter och sporter du kan spendera ditt friskvårdsbidrag på (i urval):
- gymkort
- massage
- löparkurs
- kostrådgivning
- segling
- golflektioner
- mammaträning
- yoga
- ridskola
- utförsåkning
- rökavvänjning
- profylaxkurs
- träning med personlig tränare
Listan på aktiviteter är lång, och det finns numera ingen lista hos Skatteverket som täcker in alla aktiviteter som är godkända. Informationen som finns hos Skatteverket utgår istället från vad friskvårdsbidraget inte täcker.
-
Genom din anställning på Kila omfattas du av följande försäkringar:
- Tjänstepensionsförsäkring (ITP m.m.)
- Tjänstegrupplivförsäkring (TGL), Fora (f.d. AMF)
- Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)
- Ansvarsförsäkring
- Tjänsteförsäkring
- ITP kompletterar de lagstadgade försäkringarna och innehåller ålderspension, sjukpension, delpension samt pension till efterlevande.
-
Du har rätt till 25 semesterdagar per semesterår. Ditt första anställningsår tjänas semesterdagarna in mellan den 1 april och 31 mars. Betalda semesterdagar kan tas ut under det andra semesteråret, som löper från 1:a april till 31:a mars.
Från och med 1:a april semesteråret efter din anställning har du möjlighet att ta ut betald semester. Om du anställts efter den 31 augusti har du rätt till fem obetalda semesterdagar fram till den 31 mars på följande år. Om semesterdagarna inte har tjänats in har du rätt till ledighet (max 25 dagar), men utan ersättning. Maximalt 5 semesterdagar får sparas varje år.
Du bör planera ditt semesteruttag i samråd med din konsultchef och uppdragsgivare minst två månader i förväg. Innan du bokar resor eller annat boende måste du ha fått din semester godkänd av din konsultchef.
-
Vid frågor rörande din lön ska du kontakta din konsultchef. Vi rekommenderar att du regelbundet granskar din lönespecifikation i samband med varje löneutbetalning. I lönespecifikationen finns detaljerad information om:
-Månadens totala lön
-Antal betalda semesterdagar
-Övriga relevanta löneuppgifter
Genom att noggrant kontrollera din lönespecifikation säkerställer du korrekthet och får en tydlig överblick över din lönesituation.
Lönespecifikationen hittar du på MyPayslip
Så här kommer du igång:
Logga in på: https://mypayslip.hogia.se i din webbläsare i mobilen eller på datorn. Du loggar in med Mobilt BankID eller e-post och lösenord.
Beroende på vilken enhet och webbläsare du loggar in i MyPayslip med, så kan du spara MyPayslip som ett bokmärke eller installera MyPayslip som en app på din hemskärm. -
24-månadersregeln innebär att en konsult som varit uthyrd till samma kundföretag i sammanlagt 24 månader under en period om 36 månader har rätt att erbjudas en tillsvidareanställning hos kundföretaget.
Hur påverkar det konsulten?
- Möjlighet till fast anställning: Om konsulten uppfyller kraven på 24 månader har hen rätt att erbjudas en fast tjänst hos kundföretaget. Detta ger större trygghet och stabilitet i arbetslivet.
- Högre lön: En fast anställning hos kundföretaget innebär ofta en högre lön och bättre förmåner jämfört med ett konsultuppdrag.
- Karriärmöjligheter: En fast anställning kan öppna upp för nya karriärmöjligheter och möjligheter till utveckling inom företaget.
Vad är viktigt att tänka på?
- 24-månadersperioden: Det är viktigt att hålla koll på hur lång tid man varit uthyrd till samma kundföretag.
- Samtal med bemanningsföretaget: Konsulten bör ha regelbundna samtal med sitt bemanningsföretag om sin situation och sina framtidsplaner.
- Rättigheter: Det är viktigt att konsulten är medveten om sina rättigheter enligt 24-månadersregeln.
-
Hos Kila värdesätter vi våra konsulter och kunder. För att säkerställa en trygg och professionell arbetsplats har vi tydliga policys som gäller för alla.
Våra olika policys:Mångfald och inkludering: Vi värdesätter alla lika mycket oavsett bakgrund, kön, etnicitet, religion eller funktionsnedsättning. Grupper med människor med olika bakgrund, erfarenheter och insikter är ofta bättre på att hitta innovativa lösningar på utmaningar än en mer homogen grupp.
Vi lägger fokus på din kompetens och förmåga att utföra tilltänkta arbetsuppgifter och inte bara på vad du har för utbildning eller tidigare titlar.
Arbetsmiljö: Bemanningsanställda byter ofta arbetsplats och arbetsuppgifter. Det ställer arbetsmiljöarbetet inför särskilda utmaningar. Bemanningsföretag och inhyrande företag har gemensamt ansvar, och ska samarbeta för att ge inhyrd personal en trygg och säker arbetsmiljö.
Som inhyrd på Kila People bemanningsföretag har du rätt till lika god arbetsmiljö som dina kollegor på arbetsplatsen. Du ska inte riskera att bli sjuk eller skada dig på jobbet.
Tänk på att
- Du har rätt till en bra introduktion på varje nytt arbetsställe/kund.
- Du bara får utföra de arbetsuppgifter du kommit överens om med Kila People
- Om du får en ny arbetsuppgift ska du först stämma av den med oss på Kila People.
Skyddsombudet på det inhyrande företaget företräder både de anställda och inhyrd personal. Skyddsombudet på Kila People företräder den inhyrde och kan besöka arbetsplatsen om det skulle behövas.
Jämställdhet: Vi arbetar för en så jämställd arbetsplats som möjligt. Vi ser gärna att fler kvinnor söker sig till lagerjobb så att vi på bästa sätt kan ha en mer jämställd arbetsplats.
Diskriminering: Vi tolererar inte någon form av diskriminering på grund av kön, etnicitet, religion, ålder, sexuell läggning eller andra skäl.
-
Vad är GDPR?
GDPR står för General Data Protection Regulation. Denna förordning började gälla inom EU den 25 maj 2018 och ersätter PUL (Personuppgiftslagen) som tidigare gällt för personuppgiftshantering i Sverige. Alla verksamheter som hanterar personuppgifter måste följa GDPR.
Information som direkt eller indirekt går att koppla till en individ är en personuppgift, och omfattas därmed av GDPR. Exempel på information är kontaktuppgifter, men även bilder, ljudupptagningar, personliga brev, anställningsnummer och IP-nummer.
GDPR inom bemanning:
GDPR är EU:s nya regelverk för hur hantering av personuppgifter ska ske. Med personuppgift avses all information som kan kopplas till en individ, såsom namn, adress och e-post. När det gäller GDPR inom rekrytering hanterar Kila People dagligen denna typ av personuppgifter, för din trygghets skull helt enligt gällande regler.
Syftet med GDPR:
GDPR syftar till att ge ökat skydd för den enskilde individen, avseende hanteringen av personuppgifter. Företag som samlar in personuppgifter måste ha individens samtycke och tydligt redovisa syftet med insamlingen. Individen har alltid rätt att utan dröjsmål få ut information om vilka uppgifter som lagras, och har rätt att få felaktigheter korrigerade eller begära att uppgifterna raderas.
För företag innebär GDPR att de behöver en tydlig struktur för hur de hanterar personuppgifter. Exempelvis måste de kunna redovisa vilka uppgifter som lagras och hur länge, vilka system som används, vem som har tillgång till uppgifterna och hur de delas.